lördag 14 oktober 2017

Aktiemarknadens psykologi

Sommarens börsnedgång som följdes av en snabb återhämtning, och hela 14 dagar av positiv utveckling, visar hur svårt det kan vara att tajma marknadens rörelser.

När vi fortfarande var mitt uppe i nedgången hade jag fullt seriösa tankar på att sälja av rätt stora delar av min fondportfölj eftersom jag ville försöka undvika att fortsätta följa med börsens nedåt och förlora pengar.

Min tanke var att jag skulle försöka navigera mig igenom den stundande börskraschen genom att använda mig av teknisk analys (varför kan man undra sig, jag som knappast är någon TA-expert) och titta på diverse olika indikatorer och glidande medelvärden. Målet var att hitta en punkt där jag skulle kliva av med stora delar av fondportföljen, för att tills vidare lägga dessa pengar i kassan i väntan på tecken att vi stabiliserat oss och påbörjat en ny resa uppåt.

Det verkade så simpelt, och jag kollade på hur mina inställningar på de tekniska indikatorerna hade presterat historiskt - det var fullträff varje gång. Ja eller kanske inte varenda gång, men en stor del av gångerna såg dessa inställningar ut att ha givit rätt bra träffsäkerhet i börsens framtida rörelser. Och detta gav mig hopp om att jag kanske ändå skulle kunna parera rörelserna någorlunda bra och inte förlora lika mycket i en fortsatt nedgång.

Jag var mycket, mycket, nära säljknappen flera gånger, men det blev inget av mina planer utan jag satt kvar med mina fonder under hela nedgången. Och tur var väl det. Jag hade verkligen inte räknat med att återhämtningen skulle komma så snabbt när den väl kom.

Det som dock blev väldigt tydligt när jag funderade en del kring detta och när vi var mitt uppe i nedgången är hur stor roll psykologin faktiskt har i vårt agerande när vi investerar på börsen. Jag har naturligtvis varit medveten om att det är en viktig del att ha under kontroll, men det blev så tydligt just där och då, och det är faktiskt rätt intressant tycker jag.

Alla vill väl tro att de inte påverkas av vad andra säger och hur de agerar, men verkligheten är sannolikt att vi påverkas en hel del undermedvetet och utan att vi tänker på det. Vi vill ju gärna tro att våra beslut är rationella och inte baserade på andras åsikter eller agerande, men faktum är att påverkan från andra är större än vi kanske tror.

Psykologi, och hur det kan spela oss ett spratt, är en av anledningarna till varför du kan investera i en indexfond och ändå underprestera det index som fonden följer.

Det är så otroligt lätt att dras med i flockbeteendet, i såväl upp- som nedgång. Många som inte investerar i aktier börjar med aktier när de ser grannen tjäna massa pengar (ofta rätt sent i cykeln och nära toppen), och säljer när kvällstidningarna skriver att jordens undergång är nära och det är dags att sälja rubbet (ofta rätt nära botten och då vi vänder upp).

Du måste våga ha en egen åsikt och agera därefter, framförallt när alla andra säger åt dig att göra på ett visst sätt, men var öppen för att sannolikheten att du har fel (och de andra rätt) ändå finns där någonstans.

4 kommentarer:

  1. Bra observation. Många gör nybörjarfelet att byta strategi allt för ofta, utan egentlig anledning, och utan att ha arbetat igenom saken på ett nödvändigt vis. Det är ett säkert sätt att förlora pengar.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det, och det gäller att kunna hålla kvar vid sin strategi även när det går mindre bra resultatmässigt.

      Radera
  2. Warren Buffet brukar ju säga att man bara ska köpa bolag man är trygg med att äga för alltid. Kanske lite extremt, men det ligger något i det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite så jag försöker tänka med mina investeringar, även om det inte går att till 100% säga att man alltid kommer äga ett bolag.

      Inställningen kan vara att äga för alltid, men man bör vara öppen för att saker förändras.

      Jag har sålt bolag som Tele2, Saltängen, och nu senast Boston Pizza, eftersom jag känner att det är bolag jag inte vill äga långsiktigt.

      Radera