söndag 1 oktober 2017

Månadsrapport september 2017

Ny månad, och dessutom nytt kvartal i form av årets fjärde och sista, och vad innebär det? Jo, det innebär såklart att det är dags för ännu en månadsrapport.

Månaden har gått väldigt snabbt tycker jag, något som kan bero på att jag varit relativt produktiv och fått mycket gjort. Jag upplever det som så iallafall, men några framsteg har jag nog gjort även om jag kanske inte varit fullt lika produktiv som jag kanske inbillar mig.

Projekten arbetar jag vidare med och tycker mig se vissa resultat, men några större intäkter har det inte blivit ännu. Det gäller med andra ord att fortsätta arbeta vidare i väntan på att börja se lite bättre resultat.

Stockholmsbörsen gick upp med 5,1 procent under den gångna månaden, och den har därmed hämtat igen i princip all nedgång som vi fick se under juli och augusti. Uppgången har gått snabbt och det var inte något jag hade väntat mig ska jag ärligt säga.

Nu tar vi en titt på siffrorna för september månad.


Månaden blev en mycket bra sådan, och den är på flera punkter den bästa någonsin medan den på andra punkter är en av de bästa. Jag är kort sagt väldigt nöjd med hur månaden utvecklades.

Min förmögenhet uppgick till 313 563 SEK per den 30 september, vilket innebär en tillväxt på 9,42 procent (26 987 SEK) jämfört med föregående månad. Sedan årsskiftet har förmögenheten ökat med 40,16 procent (89 839 SEK), och jämfört med september 2016 har den ökat med 70,81 procent (129 987 SEK).


Förmögenheten är alltså över 300 000 SEK för första gången, vilket känns riktigt roligt även om det naturligtivs kan komma att ändras när vi får se lite större nedgångar på börsen. Detta är min absolut bästa månad någonsin (med god marginal) sett till ökad förmögenhet i kronor och ören, och fjärde bästa räknat i procent.

Vilken fantastisk månad! :-)

Inkomsterna uppgick till 22 778 SEK, utgifterna 3 621 SEK, och sparandet 19 157 SEK. Sparkvoten blev därmed 84,10 procent den här månaden.

Månadens sparkvot är jag mycket nöjd med, och den är ett resultat av både högre inkomst än vanligt och lägre kostnader än vanligt. Faktum är att inkomsterna under september månad är de högsta någonsin för min del, medan utgifterna den gångna månaden var 35,5 procent lägre än årets genomsnitt.

Sparandet i kronor och ören är det högsta någonsin för min del, och det känns fantastiskt att kunna spara nästan 20 000 SEK under en enskild månad.

Portföljen utvecklades positivt med sina 3,03 procent (jämfört med börsens +5,10 procent), vilket motsvarar 6 970 SEK. Den har haft svårt att hänga med i den senaste (branta) uppgången vi sett på Stockholmsbörsen, och som ni kan se på bilden nedan har den haft väldigt låg volatilitet stora delar av månaden.

Mina senaste transaktioner innehåller egentligen inga konstigheter, utan jag har fyllt på som vanligt i några av mina befintliga innehav. Jag har dock tagit in två nya bolag i portföljen, vilket jag har berättat på Twitter, men det är något jag har tänkt att ta upp i ett kommande blogginlägg tillsammans med lite andra tankar.

Jag var nästan ifatt index på helåret där ett tag, men nu har jag återigen halkat efter lite då portföljen alltså inte hängt med i uppgången fullt ut.

Kassan uppgick till 9,01 procent (21 714 SEK) per den 30 september, vilket ska jämföras med föregående månad på 10,33 procent (23 511 SEK).


Utdelningarna uppgick till 397,89 SEK efter källskatt, vilket innebär en utdelningstillväxt på 452,55 procent jämfört med september 2016. Det blev en härlig slant in på kontot, men det som drar upp utdelningarna den här månaden var den från Castellum (som stod för lite drygt 69 procent av totalen den här månaden).

Jag hade kunnat betala 10,99 procent (1,24) av mina utgifter med mina utdelningar den här månaden, och 6,86 procent (4,05) på rullande 3 månader.



Hur var september för dig?

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Imponerande låga utgifter. Jag saknar själv utdelningar för september så Castellum är ett bra tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Castellum är ett fint fastighetsbolag och man kan mycket väl äga bolaget i en utdelningsportfölj, men jag tycker inte att man ska köpa aktier i bolag enbart för att utdelningen kommer en viss tid på året.

      Det kan vara som en liten bonus kanske, men det ska inte styra över beslutet att investera eller inte. Dessutom är det nytt för i år att Castellum delar ut två gånger per år, och att det i år hamnade i september.

      Ha detta i åtanke :-)

      Radera
  2. Kul att höra att det går framåt och uppåt. Du har smått otroliga levnadskostnader på inte ens 4000 kr. Jisses, det är vad vi tre lägger enbart på mat varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. September var dock en ovanligt bra månad, och det är inte jättevanligt att mina utgifter är så låga.

      Utgifterna ligger i år på i genomsnitt 5 000 SEK per månad, vilket jag dock tycker är mycket för min del.

      Radera