tisdag 24 oktober 2017

Mina planerade köp #uppesittarkväll

Imorgon är det äntligen löning igen, och det är därmed dags att fylla på aktieportföljen med nya fräscha pengar. Detta innebär också att det är #uppesittarkväll ikväll, vilket alltid är trevligt.

Det är verkligen underbart när lönen kommer eftersom det bygger på förmögenheten ytterligare och tar mig ett litet, litet, steg närmre frihet. Såklart väldigt långt kvar fortfarande, men varje steg räknas.

Nu när det är #uppesittarkväll kommer flödet på Twitter att fyllas med många engagerade sparare och investerare som ivrigt diskuterar vad som ska köpas för månadens sparande - något som är fantastiskt roligt. Riktig skoj att så många vill spara och göra kloka val för sin privatekonomi.

Det är många som verkar gilla att köpa upp hela månadens sparande med en gång, vanligtvis samma dag som lönen trillar in på kontot, men jag föredrar att dela upp det och sprida ut mina köp mer under månadens gång. Det mest rationella är kanske att investera allt på en gång för att dra nytta av time in the market och undvika att man avstår från att investera pga psykologiska faktorer.

Men för min egen del känns det bättre att köpa då och då, och det blir dessutom roligare när man köpa oftare och ta tillvara på marknadens svängningar upp och ner. Volatilitet i det korta perspektivet ger möjligheter i det långa. Hur man gör är naturligtvis upp till var och en, och det viktiga är att det känns rätt och att man inte gör som alla andra "bara för att".

Jag letar alltid efter köplägen och ser mig omkring om det finns något att köpa, och eftersom vi är mitt uppe i rapportperiod just nu kan det uppstå än fler lägen. Reaktionerna på rapporterna kan ibland vara överdrivna (såväl uppåt som nedåt), varför jag väljer att vara uppmärksam på hur de tas emot.

Rapportreaktionerna kan alltså innebära att det uppstår köplägen i bolag jag egentligen inte planerat att köpa, men är något tillräckligt bra så agerar jag. Det är också därför jag inte gillar att låsa mig till 100% vad gäller vilka bolag jag ska köpa. Jag låter det vara lite öppet, helt enkelt.

Mina planerade köp


De planerade köpen är inte de enda köpen jag kommer att genomföra under den kommande månaden fram till nästan löning, utan det är enbart de bolag som jag vet med mig att jag med största sannolikhet kommer att öka i.

Det är desto mer sannolikt att jag nån gång under månaden ökar i ett innehav som inte står nedan.

Investor - 
Fint investmentbolag som kan ge en viss stabilitet i portföljen. Kursen är dock på höga nivåer, och aktien är väl inte jättebillig, men på lång sikt känns det som ett bra val.

Marine Harvest - Lax är gott, och så är även 5,3 procent i direktavkastning i kombination med kvartalsvisa utbetalningar till mitt konto.

ABB - Stort och bra industribolag som är med och leder teknikutvecklingen på flera håll. Värderingen går alltid att diskutera, men jag tror detta är en spelare man fortsatt kan räkna med. OK direktavkastning.

XACT Högutdelande - En ETF med intressant exponering mot högutdelande bolag. Den betalar dessutom en utdelning vilket är trevligt. Direktavkastning på ca 4 procent. Bra komplement till min aktieportfölj.


Vad köper du den här månaden?

6 kommentarer:

  1. Kanadensiska HR.UN and that´s it.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, får ta och kolla in bolaget :-)

      Tack för kommentar!

      Radera
  2. Snålgrisarna köpte lite Dedicare på dippen igår, i övrigt kommer vi ta det lugnt med inköpen denna månaden, utan avvakta dippar om/när de kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dålig koll på Dedicare, men det kan mycket väl bli en bra investering på sikt.

      Det kan nog kanske vara klokt att lägga lite pengar i kassan också, så att man har möjlighet att agera om det uppstår bra köplägen.

      Radera
  3. Tack för en intressant blogg.

    Angående Marine Harvest så finns en sevärd dokumentär på yt.
    https://www.youtube.com/watch?v=Ks_yfSJrAUg&t=327s&list=WL&index=101

    /Johannes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johannes!

      Den dokumentären verkar intressant. Jag lägger den i min "titta senare"-lista så att jag kan se den vid tillfälle.

      Tack för att du läser bloggen, och roligt att du finner den intressant :-)

      Radera