onsdag 1 november 2017

Månadsrapport oktober 2017

Ny månadsrapport - denna gången för oktober!

De här månadsrapporterna är något jag verkligen gillar att göra och sammanställa varje månad. Det är ett bra sätt för mig att rapportera till dig som läsare hur det går för mig på min resa mot friheten, men det är också ett bra sätt för mig själv att reflektera över den gångna månaden och gå igenom siffrorna i mitt Excel-ark.

Månadsrapporterna gör det även möjligt för såväl dig som mig att gå tillbaka vid ett senare tillfälle och se hur det gick den där specifika månaden. Om ett par år, när man vill blicka tillbaka i ett längre perspektiv, kan det vara intressant att se hur utvecklingen har varit - och då kan månadsrapporterna vara användbara.

Det går naturligtvis alltid att diskutera det faktiska värdet med rapporterna, men de verkar överlag vara uppskattade av er läsare och jag gillar att göra dem så det är något jag kommer att fortsätta med.

Stockholmsbörsen gick upp med 2,10 procent under den gångna månaden. Vi har därmed fortsatt upp efter den kraftiga uppgången vi fick se efter sommarens nedgång. Trenden verkar vara fortsatt upp ett tag till och vi har bra momentum i marknaden känns det som.

Det är väl bara att glida med och glädjas åt att portföljvärdet ökar antar jag, även om det är tråkigt med så höga värderingar och minskande direktavkastning på många håll.

Men hursomhelst, låt oss ta en titt på siffrorna för oktober månad.

Min förmögenhet uppgick till 326 537 SEK per den 31 oktober, vilket innebär en tillväxt på 4,14 procent (12 974 SEK) jämfört med föregående månad. Sedan årsskiftet har förmögenheten ökat med 45,96 procent (102 813 SEK), och jämfört med oktober 2016 har den ökat med 69,30 procent (133 663 SEK).


Inkomsterna uppgick till 15 406 SEK, utgifterna 7 969 SEK, och sparandet 7 437 SEK. Sparkvoten blev därmed 48,27 procent den här månaden.

Tråkigt med en, för min del, relativt låg sparkvot den här månaden. Månadens utgifter belastades dock av ett par kostnader relaterade till mina sidoprojekt, som jag var tvungen att ta förr eller senare för att komma vidare, plus en annan medelstor utgift och andra mindre utgifter som inte kan sägas tillhöra det normala.

Den verkliga eller underliggande sparkvoten, justerat för projektkostnader och utgifter som normalt sett inte förkommer, så uppgick månadens sparkvot till omkring 70 procent. Månadens justerade sparkvot ser alltså något bättre ut vilket är glädjande, men å andra sidan kan man inte hålla på och justera allt för mycket.

Portföljen utvecklades positivt med sina 2,06 procent (Stockholmsbörsen +2,10 procent), vilket motsvarar 5 149 SEK. Min transaktionsaktivitet upplever jag som relativt hög, och faktum är att när jag kollar min statstik så är det den tredje mest aktiva månaden i år, sett till antalet transaktioner.

Det har dock inte skett något drastiskt egentligen, förutom att jag sålt Boston Pizza och köpt mer Northwest Healthcare för pengarna. I övrigt har jag fortsatt fylla på i befintliga innehav och sprida riskerna ytterligare.

Kassan uppgick till 8,16 procent (21 199 SEK) per den 31 oktober, vilket ska jämföras med föregående månad på 9,01 procent (21 714 SEK). Detta är den lägsta kassanivån (i procent) sedan juni 2016, och faktum är att det är den tredje minsta (fortfarande i procent) sedan januari 2016.


Utdelningarna uppgick till 202,03 SEK efter källskatt, vilket innebär en utdelningstillväxt på 28,31 procent jämfört med oktober 2016. Oktober är ingen jättebra månad utdelningsmässigt, men det är ändå bättre att få 200 spänn i passiv inkomst än ingenting alls.

Jag hade kunnat betala 2,54 procent (10,99) av mina utgifter med mina utdelningar den här månaden, och 4,92 procent (6,86) på rullande 3 månader.



Hur var oktober för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar